Po leteckém neštěstí, kdy ve Francii zásahem kopilota havaroval Airbus 320 společnosti Germanwings, se začalo mohutně diskutovat o problematice leteckého provozu.

V médiích se skloňují nejrůznější informace od údajů týkajících se letu, přes technické údaje letadla až po záznamy hovorů z kabiny pilotů. Mohlo by se zdát, že údaje o letadlech, letová data či komunikace s piloty jsou běžnému člověku utajena, nepřístupná a ven se mohou dostat jen při nějaké mimořádné události.

Ve skutečnosti se však může každý běžný uživatel internetu velice snadno dostat k poměrně velkému množství plně aktuálních dat a informací z letového provozu včetně komunikace letových dispečerů s piloty.

Flightradar24

Webových služeb, které umožňují přístup k takových datům je více. Asi nejznámější a nejpropracovanější je Flightradar24.com . Zde možné vidět velkou většinu toho, co se děje ve vzduchu i pozemním provozu všech významnějších letišť.

Kliknutím na ikonku letadla a objeví se řada dat jako registrace stroje, číslo letu, výška, rychlost atd. Přes fotografii letadla je možné zjistit údaje o stroji, jeho současných i starších majitelích, stáří, vzhledu ...

Ikona letiště zase zobrazí odletovou a příletovou tabuli spolu s informacemi o počasí, zpožděních a odkazy vztahující se ke konkrétním letům. Zejména u větších letišť je pak možné se zvětšením mapy sledovat pozemní provoz a to včetně pohybu některých obslužných strojů.

Množství a formát zobrazovaných dat je možné v nastaveních upravovat a je možné si letovou situaci také zpětně přehrát pomocí ikony hodin v pravém horním rohu. Komu by nestačilo množství a formát volně šířených dat, má možnost se registrovat a přejít na placenou verzi služby. Ale nutno říct, že pro běžného uživatele je těch volně dostupných informací až dost.

A jak to vlastně funguje ? Stručně... Základem je získávání dat, která letadla odesílají na zem svými odpovídači. To se děje jednoduše tak, že má služba vytvořenou po světě síť přijímačů, která tyto informace zachytává a ty už pak není problém dále využít a prezentovat. Kdo by měl zájem více podrobností, může informace nalézt zde:

http://www.flightradar24.com/how-it-works  

Jen bych ještě dodal, že pro co nejlepší zmapování letového provozu systém využívá několik zdrojů dat. V první řadě je to ADS-B. Tento druh odpovídače využívá drtivá většina běžných moderních dopravních letadel. Ale nutno dodat, že jej nemají všechny, proto se využívají i další technologie jako je třeba MLAT, která umožňuje sledovat zejména starší stroje jako Iljušin 76, Antonov124 – Ruslan, ATR apod. Nevýhodou zde je, že lze sledovat stroje jen od určité výšky. Pro dokrytí USA a Kanady, kde zřejmě ještě není dostatečné množství ADS-B přijímačů, se využívá FAA (Federal Aviation Administration), které má však oproti ADS–B 5min zpoždění a lety identifikované tímto systémem jsou proto na mapě označeny oranžovou barvou. Posledním využívaným systémem je Flarm, využívaný pro nejmenší letadla.

 

Flightaware

Další podobou službou je např. flightaware.com . Ten má zcela jiné provedení a není tolik zaměřen na sledování letového provozu jako celku, ale spíš vhodnější pro sledování údajů o konkrétním letu či pohybu určitého stroje. Opět služba nabízí množství informací a dat.

 

 

liveATC

Jak už padla zmínka výše, je možné též v reálném čase odposlouchávat komunikaci mezi piloty a leteckými dispečery. To lze pomocí liveATC.net. Stačí zadat kód letiště (ten může být zadán buď ve formě ICAO, nebo IATA ) a stránka vypíše příslušné odkazy. Pro informaci Letiště Václava Havla v Praze má kódy LKPR / PRG a letiště Brno Tuřany LKTB / BRQ.

Nebo je druhý způsob, podle mne jednodušší, kde není potřeba znalost kódu letišť a jen stačí na mapě vyhledat příslušné letiště, přičemž pouhým nejetím na jeho ikonu se zobrazí seznam možných zdrojů k odposlechu. Kliknutí na příslušný odkaz pak spustí přehrávač s odposlechem. Trochu nevýhodou zde je chybějící pokrytí některých zemí jako Německo, Rakousko či Itálie.

 

Při spouštění odposlechu je potřeba brát na vědomí, že komunikace neprobíhá nepřetržitě, ale podle potřeby a zejména v době, kdy je slabý provoz nebo u méně vytížených letišť, jako je třeba Brno může trvat i několik minut než něco zazní.

 

Frazeologie

Je potřeba mít také na paměti, že komunikace podléhá řadě pravidel a předpisů sdružených v tzv. frazeologii, která „...musí být v zájmu bezpečnosti letového provozu a efektivního využití spojovacích prostředků dodržována všemi členy leteckého personálu pověřeného udržováním radiotelefonního spojení při poskytování letových provozních služeb a provádění letů. Postupy a leteckou frazeologii musí znát pracovníci letových provozních služeb a posádky letadel v plném rozsahu, ostatní osoby, jejichž činnost souvisí s prováděním a řízením letového provozu, v rozsahu potřebném pro výkon jejich funkce.“

Manuál letecké frazeologie, terminologie a postupů lze vyhledat a stáhnout v pdf z webu Řízení letového provozu ČR v sekci předpisy : http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/index.htm

Celý dokument je pochopitelně psaný česko-anglicky a je rozdělen na dvě základní části a to Spojovací postupy a Frazeologie. Ve Spojovacích postupech je úvodním tématem technika řeči. Navazuje část věnovaná hláskovací abecedě a fonetickému vyjadřování čísel. 

Další část vysvětluje vysílání čísel v radiotelefonii.

V podobném duchu pokračují i další kapitoly – Složení zpráv, Identifikace stanovišť ... Meteorologie. Část Frazeologie je pak výpisem českých a anglických formulí, kterými jsou sdělovány a odpovídány konkrétní problémy.

Do manuálu je dobré před zapnutím rádia pro představu nahlédnout. Osobně odposlech využívám je občas, a to zejména když se chystá start nebo přistání nějakého zajímavého stroje na letišti v Brně, který bych si chtěl vyfotit a nevím z jaké dráhy bude startovat, nebo na jakou přistávat. Z odposlechu dopředu zjistím jestli je šance, že mi poletí nad hlavou... ;-) Krom toho je to i docela zajímavé poslechnout si piloty a dispečery v reálu.

 

Možností jak získat informace o letovém provozu by se určitě našlo víc. Zejména na "spoterských" stránkách se dají najít i další možnosti.  Např:

http://www.sharpwings.ivao.cz/search/label/spottersk%C3%A9%20utility